Site icon Emobilite.cz

V Německu se rozjíždí síť vodíkových vlaků

V Německu se rozjíždí síť vodíkových vlaků

V německé spolkové zemi Dolní Sasko byla nyní uvedena do provozu první síť vodíkových vlaků pro osobní dopravu na světě. Na trase mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude je nyní v provozu 14 regionálních vlaků Coradia iLint na vodíkový pohon, které nahradily 15 dieselových vlaků.

Zdroj: Alstom

Kompletní flotila 14 vlaků

Provoz zajišťuje společnost Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (evb) jménem provozovatele veřejné dopravy Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Objednávka na 14 vozů Coradia iLints byla zadána již v roce 2017 a první dva vozy byly v provozu na trase mezi Cuxhavenem a Buxtehude již v září 2018. V té době se však ještě jednalo o předsériové vlaky.

Tento týden byla do provozu s cestujícími uvedena kompletní flotila 14 vlaků Coradia iLint v sériovém provedení a celkový objem projektu k dnešnímu dni přesáhl 93 milionů eur. „Tento projekt je celosvětově vzorem, je to vynikající příklad úspěšné transformace Made in Dolní Sasko,“ říká prezident ministerstva Stephan Weil. „Jako země obnovitelných zdrojů energie tak stavíme milník na cestě ke klimatické neutralitě v dopravě.“

Vodíková plnicí stanice pro vlaky

V Bremervörde byla vybudována vodíková plnicí stanice pro vlaky H2, kterou provozuje společnost Linde. Zařízení má skladovací kapacitu 1 800 kilogramů vodíku, který je rozdělen do 64 vysokotlakých zásobníků o tlaku 500 barů. Šest vodíkových kompresorů zásobuje dva výdejní stojany, kde mohou vlaky nepřetržitě tankovat vodík. Prozatím bude vodík dodáván, později bude vyráběn na místě pomocí elektrolýzy a regenerativně vyráběné elektřiny – pro toto zařízení jsou k dispozici odpovídající plochy pro rozšíření.

Vzhledem k tomu, že vlaky mají dojezd 1 000 km s jednou nádrží vodíku, mohou ujet denní kilometry bez zastávky na doplnění paliva – ta se koná jednou denně mimo provozní dobu. Ročně by se tak již nemělo spotřebovat 1,6 milionu litrů nafty.

Už žádná dieselová vozidla

Státní dceřiná společnost LNVG začala hledat alternativy k dieselovým vlakům již v roce 2012. Společnost stále provozuje 126 dieselových vlaků, ale podle Carmen Schwablové, mluvčí vedení LNVG, už nechce kupovat žádná nová dieselová vozidla. Díky včasnému zapojení do technologie H2 je Schwablová přesvědčena, že „tím dali impuls k rozvoji vodíkových vlaků v Německu“. „Jsme také přesvědčeni, že provoz dieselových vlaků již nebude v budoucnu ekonomicky výhodný. Jsme rádi, že jsme nyní s našimi partnery Linde a Alstom. A také evb dosáhli dalšího milníku,“ říká generální ředitel LNVG.

Mobilita bez emisí je jedním z nejdůležitějších cílů pro zajištění udržitelné budoucnosti. Alstom má jasnou ambici stát se světovým lídrem v oblasti alternativních pohonů pro železnici. První vodíkový vlak na světě, Coradia iLint, je důkazem našeho jasného závazku k ekologické mobilitě v kombinaci s nejmodernějšími technologiemi. Jsme velmi hrdí na to, že můžeme tuto technologii uvést do sériového provozu v rámci světové premiéry společně s našimi skvělými partnery,“ říká Henri Poupart-Lafarge, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Alstom.