Site icon Emobilite.cz

Praha postaví trolejbusovou trať na Letiště Václava Havla

Praha postaví trolejbusovou trať na Letiště Václava Havla Zdroj: DPP

Praha postaví trolejbusovou trať na Letiště Václava Havla Zdroj: DPP

Druhá trolejbusová trať v novodobé historii Prahy by měla být uvedena do provozu v prvním čtvrtletí roku 2024. Elektrifikace autobusové linky č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště a její přeměna na trolejbusovou trať je součástí Koncepce využití alternativních pohonů v podmínkách autobusové dopravy DPP, která navazuje na evropskou legislativu. Národní akční plán pro čistý mobilní provoz, Klimatický závazek a Klimatický plán hl. m. Prahy. Cílem je snížit emise CO2 v hlavním městě do roku 2030 až o 45 % oproti roku 2010.

Co nás čeká?

Trolejbusová trať na Letiště Václava Havla Praha bude dlouhá přibližně devět kilometrů. Trolejbusová trať pokryje zhruba 50 % současné trasy autobusové linky 119, zejména stoupání z Nádraží Veleslavín k Terminálu 3. Zbývající úsek budou trolejbusy jezdit v bateriovém režimu.

Výhody dynamického nabíjení

Díky moderní technologii dynamického nabíjení je možné efektivně elektrifikovat dlouhé nebo terénně náročné autobusové linky a zajistit krátké intervaly mezi spoji. Systém dynamického nabíjení kombinuje výhody trolejbusové technologie a bateriového provozu. Tím odstraňuje nebo výrazně minimalizuje některé provozní nevýhody klasických trolejbusů a čistě bateriových elektrobusů.

Instalací trolejbusů na vybrané části trasy (obvykle alespoň na 50 %) je možné zkrátit dobu potřebnou k nabíjení vozidla na konečných zastávkách nebo nabíjení zcela vyloučit.

Potřebná spotřeba energie se rozloží v čase a místě, čímž se dosáhne lepší ekonomiky provozu s ohledem na poměr cenové složky rezervované energie k celkové ceně elektřiny. Bateriový trolejbus nemusí být ve srovnání např. s elektrobusem vybaven velkým počtem baterií. Vnitřní prostor vozidla je tak plně využit pro cestující.

Klíčovým atributem je však výrazné prodloužení dojezdu vozidel. To umožňuje prakticky elektrifikovat jakkoli dlouhou linku. Dynamický systém nabíjení je tak vhodný zejména pro páteřní linky s krátkými intervaly provozu a také pro linky s náročným, členitým terénním profilem.