Site icon Emobilite.cz

Pět zemí EU usiluje o odklad konce využívání automobilů poháněných fosilními palivy

Pět zemí EU usiluje o odklad konce využívání automobilů poháněných fosilními palivy

Zdroj:canva.com

Tato strategie je klíčovým pilířem plánů EU na řešení rostoucích emisí z dopravy a urychlení přechodu na elektrická auta. Blok usiluje o snížení čistých emisí skleníkových plynů v rámci celé ekonomiky o 55 % do roku 2030. Oproti hodnotám z roku 1990.

Přechod na elektrická auta a zákaz prodeje nových benzinových a naftových

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko chtějí podle dokumentu, který zveřejnila agentura Reuters, odložit o pět let plán Evropské unie. Jedná se o plán na účinný zákaz prodeje nových benzinových a naftových automobilů od roku 2035.

Návrh na snížení emisí z automobilů, který Evropská komise předložila v loňském roce, by vyžadoval 100% snížení emisí CO2 z nových automobilů do roku 2035, což by znemožnilo prodej vozidel na fosilní paliva v EU od tohoto data.

Postoj EU a jednání v Parlamentu

Ministři zemí EU se plánují dohodnout na svém postoji příští týden. Dříve než začnou jednat o konečné podobě zákona s Parlamentem EU.  Ten zákaz do roku 2035 tento měsíc v hlasování podpořil.

V dokumentu, který byl rozeslán mezi státy EU, pět zemí vyzvalo ke snížení emisí CO2 z automobilů o 90 % do roku 2035 a o 100 % do roku 2040. Lehká užitková vozidla by podle nich měla do roku 2035 dosáhnout snížení emisí CO2 o 80 % a následně o 100 % do roku 2040, nikoliv o 100 % do roku 2035, jak navrhuje Komise.

Bulharský úředník, který si nepřál být v článku agentury Reuters jmenován, uvedl, že klimatická politika musí zohledňovat ekonomické a sociální faktory, jako jsou značné rozdíly v kupní síle mezi zeměmi EU.

Podle Bruselu je datum 2035 klíčové, protože průměrná životnost nových automobilů je 15 let – pozdější zákaz by tedy zabránil tomu, aby EU do roku 2050 dosáhla čistých nulových emisí, což je podle vědců celosvětový milník, který by zabránil katastrofální změně klimatu.

Postoj k zákazu prodeje nových benzinových a naftových automobilů

Některé vlády EU se za cíl do roku 2035 postavily. Německý ministr financí ale tento týden uvedl, že největší automobilový trh EU jej nepodpoří.

Ford a Volvo plán veřejně podpořily a Volkswagen chce do roku 2035 přestat v Evropě prodávat auta se spalovacími motory. Průmyslové skupiny včetně Evropské asociace výrobců automobilů se však postavily proti cíli pro rok 2035. Odkazovaly se na obavy, včetně nejistého zavádění nabíjecích stanic.

EU jedná o dalším zákonu, který požaduje, aby země v tomto desetiletí instalovaly miliony nabíječek pro automobily.