Site icon Emobilite.cz

Německý trh s elektrobusy pokračuje v růstu s modelem eCitaro v čele

Německý trh s elektrobusy pokračuje v růstu s modelem eCitaro v čele

Německý trh s elektrobusy pokračuje v růstu s modelem eCitaro v čele, zdroj: canva

Pandemie koronaviru zasáhla autobusový průmysl tvrdě – zatímco zpočátku objednávky městských a meziměstských autobusů udržovaly bilanci poněkud v rovnováze, a zde zejména bilanci nově registrovaných elektrobusů, registrace nových autobusů v Německu za leden, únor a březen 2022 ukazují, že se čísla ještě nevrátila na úroveň před pandemiíchybí trh s autokary.

Přesto lze uvést i něco pozitivního: Na rozdíl od autokarů se obchodu s linkovými a meziměstskými autobusy stále daří. „A to na poměrně vysoké úrovni,“ jak vysvětluje Wim Chatrou. Nizozemec se již 25 let podrobně zabývá údaji o registraci autobusů. Dokumentace společnosti Chatrou CME Solutions je žádaná jak výrobci, tak pozorovateli trhu a analytiky, společnost electrive získala exkluzivní pohled na čísla za 1. čtvrtletí roku 2022, a tedy i na čísla týkající se autobusů BEV a autobusů s palivovými články.

Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu ve Flensburgu bylo v lednu 2022 nově zaregistrováno 439 autobusů, v únoru 321 a v březnu 385, což se shoduje s údaji společnosti Chatrou i výrobců. V loňském roce byla čísla o něco vyšší: 458, 393 a 422 za první tři měsíce roku 2021.

Boom elektrobusů v Německu

Pokud se na čísla podíváte podrobněji a zaměříte se na alternativní pohony, objevíte několik novinek: V případě bateriových elektrobusů bylo v 1. čtvrtletí 2021 v Německu nově zaregistrováno celkem 68 elektrobusů a v Evropě celkem 563. Porovnání údajů o nově registrovaných bateriových elektrobusech s údaji z předchozího roku jasně ukazuje, že boom zřejmě nebere konce.

V lednu, únoru a březnu 2022 bylo v Německu registrováno 134 nových BEV autobusů, takže v 1. čtvrtletí 2021 jich bylo v tomto segmentu téměř o polovinu více. Takzvaný boom elektrobusů však není čistě německým fenoménem: v celé Evropě bylo v 1. čtvrtletí roku 2022 zaregistrováno celých 843 nových vozidel, což je o 280 více než ve stejném období o rok dříve.

Německý trh s elektrobusy pokračuje v růstu s modelem eCitaro v čele

Více vodíkových autobusů v Německu, méně v Evropě

Zatímco segment BEV autobusů roste, segment vodíkových autobusů se zřejmě zmenšuje: V 1. čtvrtletí 2021 byla v Německu registrována dvě nová vozidla a v Evropě 50 nových vozidel. V 1. čtvrtletí došlo k nárůstu v Německu (celkem 10), ale v celé Evropě je pouze 43 nových H2 autobusů. Pokud vás zajímá zda je rozdíl mezi vodíkovými autobusy a elektrobusy, přečtěte si náš článek.

Portugalská společnost Caetano zaregistrovala v 1. čtvrtletí v Německu tři vozidla H2.City Gold, Solaris sedm Urbino 12 vodíkových. Loni to byl pouze Solaris, polská značka zastřešená španělskou skupinou CAF, která v 1. čtvrtletí 2021 zaregistrovala v Německu dva nové autobusy s palivovými články.

A kdo bude stát na stupních vítězů BEV autobusů v Německu v 1. čtvrtletí 2022? V segmentu elektrobusů v Německu nadále vede model eCitaro od Mercedes-Benz s celkem 63 novými registracemi, který je stále na 1. místě.

Daimler Buses mohl již v lednu letošního roku vystrčit růžky, protože z nových bateriových elektrobusů registrovaných v Německu v roce 2021 u Spolkového úřadu pro motorovou dopravu ve Flensburgu jich celých 251 neslo hvězdu v přední masce. Z 555 nových elektrobusů v Německu v roce 2021 jich 251 pocházelo od společnosti Mercedes-Benz. Německý trh s elektrobusy vzrostl oproti předchozímu roku 2020 z 350 na 555 nových vozidel.

Mercedes-Benz s jasným náskokem v Německu

Bude tento trend pokračovat? V současné době by se chtělo věřit, že ano, protože 63 nových eCitaro od Mercedes-Benz v prvním čtvrtletí roku 2022 v Německu opět výrazně předstihují konkurenci. Na 2. místě je společnost VDL s 29 novými elektrobusy řady Citea, na 3. místě je MAN s 23 novými elektrobusy Lion’s City E.

Na konci roku 2021 předstihla společnost Mercedes-Benz společnost VDL s 251 kusy eCitaro a MAN s 68 novými registracemi elektrobusů. Zdá se, že tito tři výrobci se v tomto pořadí ještě dělí o stupně vítězů.

Zůstává dynamické v pravém slova smyslu, které nové registrace budou registrovány v následujících třech čtvrtletích. V současné době vede model eCitaro od společnosti Mercedes-Benz. Po deseti letech intenzivního pozorování a analýzy trhu je Wimu Chatrouovi jasné, že obchod s elektrobusy zůstává velmi zajímavý: „Výrobci si v jednotlivých zemích neustále mění místa, o přední pozice v Evropě se tvrdě bojuje.“

O tom, že ve hře je pohyb, svědčí srovnání prvních čtvrtletí let 2021 a 2022: zatímco v prvním čtvrtletí roku 2021 Ebusco zaregistrovalo šest nových elektrobusů, v prvním čtvrtletí roku 2022 se žádný nový elektrobus od nizozemské společnosti neobjevil. Heuliez nebo Iveco Bus zaregistrovaly v loňském 1. čtvrtletí pouze jedno nové vozidlo, ale v letošním roce je to již osm elektrobusů. Společnost Volvo Buses neměla v 1. čtvrtletí 2021 u nás registrován žádný nový elektrobus, letos to však byla již čtyři vozidla. A také Irizar přišel v 1. čtvrtletí 2021 s 13 elektrobusy, ale v 1. čtvrtletí 2022 už jen s jedním.

Kromě velkých značek jsou to někdy i menší hráči, kteří obchodují nahoru a dolů: V 1. čtvrtletí 2021 byly ve statistikách zastoupeny značky Higer-Chariot, Karsan nebo Rampini s vozidly BEV, v 1. čtvrtletí 2022 se svými elektrobusy chybí. Velcí výrobci mají nastavený svůj kurz: Daimler Buses dal na Dnech eMobility za přítomnosti spolkového ministra dopravy jasně najevo, že éra dieselů skončila: Po 2. generaci baterií dostane eCitaro palivový článek jako prodloužení dojezdu, krátké eCitaro K bude k dispozici od roku 2024.

A elektricky poháněný meziměstský autobus přijde v roce 2025. Elektrický pohon pro autobusy bude v nabídce od roku 2030. Nadále je to vzrušující, a to nejen s ohledem na nové registrace v oblasti městských autobusů a podíly v Německu a Evropě.