Site icon Emobilite.cz

Nadcházející vlna čínských elektromobilů. Budou tradiční výrobci bojovat o přežití?

Nadcházející vlna čínských elektromobilů. Budou tradiční výrobci bojovat o přežití? Zdroj: Nio

Nadcházející vlna čínských elektromobilů. Budou tradiční výrobci bojovat o přežití? Zdroj: Nio

Podle New York Times čínský výrobce elektromobilů Nio ztrácí na každém prodaném autě 35 tisíc dolarů, což je přibližně 810 tisíc korun. Tyto údaje pocházejí z účetních dat z druhého čtvrtletí letošního roku.

Během dubna a června Nio měsíčně prodalo zhruba osm tisíc automobilů a celkem za tři měsíce vykázalo ztrátu 835 milionů dolarů. I když prodeje v třetím čtvrtletí vzrostly a finanční výsledky zatím nejsou k dispozici, očekává se zlepšení situace.

Jak se společnost udržuje při životě?

Žádná z aktivit automobilky není v kladných číslech. Bez podpory čínské vlády bychom dnes Nio znali jen z vyprávění. Právě povahu a výši dotací zkoumá Evropská unie. Zajímají ji čínští výrobci, kteří již rozšířili své vozové parky v Evropě. Když se Nio v roce 2020 ocitlo na pokraji bankrotu, stát zasáhl a pomohl záchranou ve výši jedné miliardy dolarů. Výměnou za to získal 24% vlastnický podíl. Od té doby společnost získala od státu a dalších věřitelů více než 1,6 miliardy dolarů.

Bez miliardové dotace by společnost Nio jen stěží mohla zahájit svou evropskou a americkou expanzi, což podtrhují reprezentativní vícepodlažní showroomy známé jako Nio House. Kromě přehlídky nejnovějších výrobků značky nabízejí také kavárnu, relaxační zónu, knihovnu a hernu.

Jak mohou tradiční automobiloví výrobci konkurovat Číně?

Čína má výraznou pozici v automobilovém průmyslu, zejména v oblasti vývoje baterií. Otázkou již není, zda se Čína stane dominantním dodavatelem elektrických vozidel, ale spíše, jak rychle se tato dominance uskuteční. Rozdíl v nákladech na provoz a zaměstnance mezi Čínou a jinými zeměmi je markantní. Čína má roční náklady na pracovníka kolem 30 tisíc dolarů, zatímco americký Ford se nemůže dostat pod 110 tisíc dolarů ročně, což je částka, která se navíc stále zvyšuje.

Čínské automobilové značky začínají růst nejen v Evropě, ale získávají popularitu i na Středním východě, v Jižní Americe a v Austrálii. Zatímco Spojené státy stále dominují tradičními automobilovými značkami, situace by se mohla změnit i během několika let, i přes zdanění importovaných vozidel. Může Čína způsobit zánik většiny tradičních automobilových firem?