Site icon Emobilite.cz

Muskův plán na baterie vyrobené v Tesle má problém s akcelerací

Muskův plán na baterie vyrobené v Tesle má problém s akcelerací.

Muskův plán na baterie vyrobené v Tesle má problém s akcelerací. Zdroj: reuters.com

Je však nepravděpodobné, že by generální ředitel společnosti Tesla Inc (TSLA.O) letos dosáhl ambiciózních cílů, aby Tesla začala hromadně vyrábět své vlastní nové baterie, říkají odborníci a analytici z oboru. Ačkoli je Musk známý tím, že dělá nemožné, počínaje přeměnou výrobce elektrických vozidel na nejcennější automobilovou společnost světa, výzvy spojené se spuštěním nové továrny a vývojem nového způsobu výroby baterií budou pravděpodobně příliš mnoho.

Muskův plán na baterie vyrobené v Tesle má problém s akcelerací. Zdroj: reuters.com

Sázky jsou vysoké.

Ceny přísad do baterií, jako je nikl, tento týden zasáhly rekordy kvůli obavám z dodávek pramenícím z rusko-ukrajinského konfliktu a Musk v lednu předpověděl omezení dodávek baterií na příští rok, díky čemuž je vlastní výroba klíčem k růstu.

Mění způsob, jakým se dělá výroba baterií,“ řekla Shirley Meng, profesorka University of Chicago, která dříve spolupracovala s Maxwell, společností zabývající se technologií baterií, kterou Tesla získala. „Je to opravdu, opravdu obtížné vyrábět rychlostí a v měřítku.“

„Myslím, že pravděpodobně nedosáhnou nárůstu 4 680 během příštího roku,“ řekl Gene Munster, vedoucí partner společnosti rizikového kapitálu Loup Ventures, s odkazem na baterii EV nové generace. Munster vidí, že Tesla překonává své cíle dlouhodobě, ale začíná pomalu, vzhledem k její historii výroby nových modelů.

Klíč k dostupnějším elektromobilům

Musk říká, že výroba baterií ve velkém bude velmi obtížná, ale jsou zásadní pro jeho cíl postavit levnější elektromobily s delším dojezdem, které udrží Teslu před rostoucí skupinou konkurentů.

Stejně jako ostatní výrobci automobilů, Tesla získává bateriové články od dodavatelů, jako je Panasonic Corp, CATL a LG Energy Solution. Na konci roku 2020 Musk oznámil, že Tesla si klade za cíl snížit náklady na nejdražší část elektromobilu na polovinu výrobou vlastních baterií.

Lithium-iontové baterie Tesly 4680 – s průměrem 46 milimetrů a délkou 80 milimetrů obsahují asi pětkrát více energie než její současné menší články 2170. Tesla může použít menší počet nových článků pro stejnou energii a dojezd, čímž sníží náklady.

Tesla uvedla, že do konce března začne dodávat vozy Model Y s většími bateriovými články. V roce 2020 Musk řekl, že Tesla bude mít letos kapacitu na výrobu 100 gigawatthodin 4680 baterií, což by stačilo k napájení asi 1,3 milionu aut a více než dost k zásobování výroby v továrnách v Texasu a Německu.

Tesla má letos dodat zhruba 1,4 milionu vozů. Průmyslový výzkumník Benchmark Mineral Intelligence očekává, že společnost vyrobí baterie pro přibližně 30 000 vozidel Model Y, přičemž v roce 2024 vzroste na 484 000, podle dosud nezveřejněné prognózy poskytnuté agentuře Reuters.

Dvojnásobná výzva

Tesla čelí zdlouhavému procesu rozšiřování továrny na baterie. Je komplikovaný plány na použití nové výrobní technologie zvané suché potahování elektrod.

Je tu velmi dlouhý proces dolaďování zařízení, než se dostanete k sériové výrobě.“ Řekl Caspar Rawles, datový ředitel společnosti Benchmark. Dodal, že Tesla bude muset letos zdokonalit výrobní proces, aby zajistila sériovou výrobu v roce 2023.

Výroba baterií je těžká, dokonce těžká pro zkušené dodavatele,“ řekl Rawles.

Tesla uvedla, že v lednu vyrobila svůj miliontý článek 4680. Neuvedlo, jak dlouho trvalo dosažení tohoto milníku. Ale Benchmark odhadl, že 1 milion článků by poháněl pouze 1 200 Model Y. Což naznačuje, že Tesla má před sebou dlouhou cestu.

Podnikání s bateriemi

Tesla neodpověděla na e-mailové dotazy týkající se jejího podnikání s bateriemi. Senior viceprezident Drew Baglino v lednu řekl, že Tesla „učiní významný pokrok v křivce rampy“. Ve své továrně na testování baterií ve Fremontu v Kalifornii. Zatímco instaluje bateriové zařízení ve svém připravovaném závodě v Texasu.

Baglino řekl, že se Tesla soustředí na zvýšení kvality výnosů a nákladů. Musí zajistili, že jsou připraveni na větší objemy v tomto roce, když budou narůstat příští rok.

Na znamení ambicí Tesly očekává, že porazí zavedené výrobce baterií Panasonic a LG na trhu se 4680s.

Vrcholným problémem Tesly je, že plánuje nový výrobní proces, nazvaný suchá elektroda, technologii, kterou získala v roce 2019 akvizicí kalifornského startupu Maxwell Technologies. Tovární zařízení neexistuje. Vyrábí se, řekl Musk.

Výroba suchých elektrod přeskakuje tradiční, komplikovaný krok výroby baterií, který zahrnuje chemickou kaši. Pokud to bude fungovat, bude to levnější a efektivnější, ale Musk volně přiznává, že to bude výzva.

Velmi obtížnou částí je pak zvýšit výrobu a dosáhnout extrémně vyšší spolehlivosti a bezpečnosti s články,„. Řekl na evropské konferenci o bateriích v listopadu 2020.

I tak je jeho časová osa vnímána jako optimistická. Výrobcům baterií trvalo více než deset let, než optimalizovali konvenční výrobní proces pro lithium-iontové baterie.

Musk – který před několika lety popsal „výrobní peklo“ hromadné výroby sedanu Model 3. By mohl zažít začátek „údolí smrti“ s rozšiřováním procesu suchých elektrod. Řekl profesor Meng a dodal, že Tesla však potíže překoná.