Site icon Emobilite.cz

Majitelé elektromobilů v Praze budou mít parkování v zónách zdarma až do konce roku 2024!

Majitelé elektromobilů v Praze budou mít parkování v zónách zdarma až do konce roku 2024! / ilustrační obrázek, zdroj: Canva

Majitelé elektromobilů v Praze budou mít parkování v zónách zdarma až do konce roku 2024! / ilustrační fotka, zdroj: Canva

Tyto zóny byly poprvé zavedeny v moderní podobě v 90. letech a platí především v centru a širším centru města. Rezidenti platí za roční parkovací kartu 1200 korun. Prodej elektromobilů v Česku vzrostl loni o 71 procent na 6640 vozidel. Tvoří tak tři procenta z celkového počtu prodaných aut. Město očekává, že do roku 2030 se počet elektromobilů v Praze zvýší na 180 000 vozů.

Výhody pro elektromobily

I když město zruší bezplatné parkování elektromobilů, chce pro ně i nadále zachovat některé výhody ve srovnání s vozidly se spalovacími motory. Elektroauta budou moci například zdarma parkovat na vyhrazených místech u nabíječek. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba je tato změna podmíněna novým ceníkem parkovacích oprávnění. Ten bude moci vstoupit v platnost až po shodě se všemi dotčenými městskými částmi.

Navrhovaný nový ceník by měl začít platit od 1. října tohoto roku, ale na překlenutí tohoto období se navrhuje prodloužení doby, po kterou budou elektromobily moci parkovat zdarma podle stávajících pravidel, a to až do konce roku 2024.

V rámci změn se mění i pravidla pro vydávání přenosných parkovacích oprávnění, která město plánuje zrušit kvůli zneužívání a spekulacím. Někteří lidé tato oprávnění využívají k vlastnímu prospěchu na úkor radnic a magistrátu.

Opozice se zrušením nesouhlasí

Opoziční strana ANO s tímto krokem nesouhlasí a tvrdí, že bezplatné parkování bylo jedním z mála benefitů pro řidiče elektromobilů, což teď může negativně ovlivnit prodej těchto vozidel. Podle zastupitele Ondřeje Prokopa by to mělo dopad i na prodeje elektromobilů tuzemských výrobců, kteří jsou již nyní ve velké krizi.

Nový návrh pravidel zahrnuje také zavedení permanentek do fialových zón pro celé město, což umožní řidičům parkovat v jakékoli fialové zóně za jediný poplatek. Předpokládá se, že tarify budou odstupňované, a elektromobily by měly levnější oprávnění. Kromě toho se plánuje sjednotit návštěvnické tarify, které jsou v současné době odlišné v jednotlivých městských částech. Tato změna by se měla týkat i parkování o víkendech. Zóny v Praze přinesly magistrátu ročně kolem půl miliardy korun na parkovném.