Site icon Emobilite.cz

Lexus představuje svůj první celosvětově dostupný elektromobil BEV

Lexus představuje svůj první celosvětově dostupný elektromobil BEV

Lexus představuje svůj první celosvětově dostupný elektromobil BEV. Zdroj: electrive.com

Pohonné ústrojí je již známo z obou zmíněných modelů: Stejně jako u modelu bZ4X bude i SUV střední třídy RZ 450e k dispozici buď s pohonem předních kol o výkonu 150 kW, nebo s pohonem všech kol kombinujícím dva elektrické pohony o výkonu 80 kW každý. Lexus nazývá pohon všech kol „Direct4„, ale ve své podstatě bude pravděpodobně podobný systému Toyoty.

Akumulátor má kapacitu 71,4 kWh a měl by umožnit dojezd podle WLTP kolem 450 kilometrů. Lexus neuvádí maximální výkon stejnosměrného nabíjení; Toyota uvádí 150 kW. Nabití na 80 % by mělo trvat přibližně 30 minut.

Místo jednotlivých technických údajů japonská společnost zdůrazňuje charakter RZ a to, jaký vliv má na vůz čistě BEV platforma. Systém e-TNGA prý umožňuje „vynikající jízdní výkony“, pohon využívá „technologie pěstované po mnoho let u vozidel HEV“, uvádí Lexus. K jízdním výkonům by navíc měla přispět speciální konstrukce BEV s aerodynamikou.

DNA Lexusu

Podle Lexusu je také důležité, že se u modelu RZ podařilo dosáhnout „rovnováhy mezi generováním zvuku a velmi tichým interiérem“, což je „DNA Lexusu“. Generátor zvuku prý „plynule sděluje řidiči změny stavu vozidla„. Stejně jako bZ4X bude i Lexus RZ nabízen se systémem řízení po drátě. Ten prý umožňuje „nové, silnější spojení člověka se strojem“. Extrémně zploštělý volant prý v ruce působí jako otěže koně: Kokpit byl navržen na základě nového konceptu „Tazuna“, což je japonský výraz pro „otěže“.

Jsme přesvědčeni, že Lexus, zavedený výrobce luxusních vozů, by měl pokračovat ve vývoji vzrušujících automobilů. Azároveň respektovat přírodu a globální životní prostředí, aby dosáhl společnosti neutrální z hlediska emisí CO2.“ říká Takashi Watanabe, hlavní inženýr elektrifikovaných vozů Lexus. „RZ byl vyvinut s cílem vytvořit jedinečný Lexus BEV, který je bezpečný, pohodlný a vzrušující.“

RZ je 4,81 m dlouhý, 1,90 m široký a 1,64 m vysoký. Lexus udává rozvor náprav 2,85 metru, což je dnes u elektromobilu této velikosti spíše průměr – kratší vozy, jako je Hyundai Ioniq 5, mají rozvor náprav hladce tři metry. Díky tomu však Lexus RZ získává spíše klasické proporce SUV než neotřelý vzhled Hyundai s extrémně krátkými převisy. Na druhou stranu má RZ poměrně dlouhou přední kapotu a také delší převisy.

Dynamika elektrifikační technologie

Podle Lexusu má boční a zadní design „vyjadřovat dynamiku elektrifikační technologie“, zatímco barvy exteriéru mají posílit charakter BEV. Přesto je RZ okamžitě rozpoznatelný jako Lexus – designéři upustili od obvyklé velké masky chladiče, ale lichoběžníkový tvar je v designu přídě stále jasně patrný.

Lexus zatím neposkytl žádné informace o objemu zavazadlového prostoru nebo možném tažném zařízení a ceny také zatím nejsou známy. Lexus se však pravděpodobně umístí nad modelem bZ4X, který lze v Německu rezervovat za ceny začínající na 47 490 eurech před ekologickým bonusem.

Po debutovém elektromobilu UX 300e, který byl k dispozici pouze na vybraných trzích, je RZ 450e druhým bateriovým elektromobilem značky Lexus. RZ je však prvním elektrickým Lexusem založeným na plně elektrické platformě a nemusí dělat takové kompromisy jako spalovací UX 300e.

Navíc, jak již bylo zmíněno, RZ se má prodávat po celém světě – a být tak pro Lexus předzvěstí elektrické budoucnosti. Je známo, že prémiová značka Toyota chce od roku 2035 nabízet pouze elektromobily. „Věříme, že se bateriový elektromobil stane symbolem budoucnosti značky Lexus,“ řekl při prosincovém představení plánů Koji Sato, šéf značky Lexus.