Site icon Emobilite.cz

Evropský parlament stanovil celoevropské cíle v oblasti infrastruktury pro nabíjení

Evropský parlament stanovil celoevropské cíle v oblasti infrastruktury pro nabíjení

Evropský parlament stanovil celoevropské cíle v oblasti infrastruktury pro nabíjení

Pokud zůstaneme u elektromobilů, vyjednavači Parlamentu a států EU v březnu nejprve vyjednali závazné cíle pro rozšíření infrastruktury pro elektromobily. Parlament EU přijal návrh beze změn poměrem hlasů 514 ku 52 a 74 se zdrželo hlasování.

Vzdálenost dobíjecích stanic

Vyjednavači dosáhli dohody, že :

Poslanci Evropského parlamentu potvrdili, že do roku 2028 plánují instalovat tyto stanice na polovině hlavních silnic EU s výkonem 1 400 kW až 2 800 kW.

Povinnost členských států

Členské státy mají povinnost zajistit instalaci vodíkových čerpacích stanic nejméně každých 200 km na hlavních trasách do roku 2031.

Výbor pro dopravu Evropského parlamentu předložil návrh na instalaci dobíjecích stanic pro automobily každých 60 km v říjnu 2022. Parlament EU opět potvrdil termín „elektrické nabíjecí pooly“ pro tato větší zařízení s několika nabíjecími místy.

Velká většina pro není překvapivá i vzhledem k tomu, že se na formulaci podíleli vyjednavači Parlamentu. Poté, co s nimi souhlasí i Rada, vstoupí nařízení o infrastruktuře v platnost šest měsíců po ukončení legislativního procesu.

Pravidla pro udržitelná námořní paliva

Zpravodaj Parlamentu pro infrastrukturu alternativních paliv Petar Vitanov (S&D, BG) uvedl, že nová pravidla „pomohou zavést více dobíjecí infrastruktury a usnadní její používání stejně jako u tradičních čerpacích stanic„.

To zahrnuje také možnosti platby, včetně platebních karet a bezkontaktních plateb.

EU stanoví, že ceny musí zobrazovat za kWh, kg nebo minutu/sezónu. Poslanci slíbili, že do roku 2027 vytvoří „databázi“ EU s údaji o alternativních palivech. Ta bude poskytovat informace o dostupnosti, čekacích dobách a cenách na různých stanicích.

Na zasedání konaném dne 11. července poslanci EP přijali nová pravidla pro čistší námořní paliva. Snížení emisí skleníkových plynů o 2 % do roku 2025 a o 80 % do roku 2050 (pod úroveň roku 2020) bylo schváleno.

Pravidla platí pro lodě s hrubou prostorností nad 5 000 tun, které generují 90 % emisí CO2 v EU. Uplatňují se na energii spotřebovanou v přístavech EU a na 50 % energie spotřebované při plavbách mimo EU nebo v nejvzdálenějších regionech EU.

Zpravodaj Parlamentu pro udržitelná námořní paliva Jörgen Warborn (EPP, SE) označil nová pravidla za „nejambicióznější cestu k dekarbonizaci námořní dopravy na světě“. Zohledňují 90 % emisí CO2 v námořní dopravě a chrání menší majitele lodí a přístavy před náklady a administrativní zátěží.

Pravidla o udržitelných námořních palivech byla podpořena 555 hlasy, 48 bylo proti a 25 se zdrželo hlasování. Po schválení zákona Radou se pravidla pro udržitelná námořní paliva začnou uplatňovat od 1. ledna 2025.