Site icon Emobilite.cz

Evropský parlament požaduje nabíječku každých 60 kilometrů

Evropský parlament požaduje nabíječku každých 60 kilometrů

Návrhy, nebo oficiálně návrh nařízení, zatím nejsou právně závazné. Nyní budou projednány na plenárním zasedání Parlamentu EU. Pokud tam budou přijaty, budou následovat jednání s vládami v Radě EU. Tam pak budou návrhy začleněny do příslušných právních předpisů.

Elektrické dobíjecí pooly

Výbor pro dopravu požaduje, aby do roku 2026 byla na hlavních trasách v EU každých 60 kilometrů k dispozici dobíjecí stanice pro elektromobily – konkrétně se hovoří o „elektrických dobíjecích poolech„, tedy větších zařízeních s několika sloupy. Pro elektrická užitková vozidla, jako jsou elektrické nákladní automobily a elektrické autobusy, je 60kilometrová vzdálenost rovněž cílem, ale zpočátku je omezena na deset hlavních dopravních tepen transevropské dopravní sítě. Od roku 2028 (namísto roku 2031, jak navrhovala Komise) budou garantovány dvě dobíjecí stanice pro nákladní vozidla na jedno parkovací místo.

Infrastruktura pro vodík

Komise však chce podpořit také infrastrukturu pro vodík: Na každých 100 kilometrech mají být k dispozici odpovídající čerpací stanice. Výbor tím jde nad rámec požadavku Komise EU. Ta předpokládala, že do roku 2031 bude vodíková čerpací stanice na každých 150 kilometrech. Výbor nyní požaduje, aby byla na každých 100 kilometrech, a to již v roce 2028.

Podle návrhu by měly být dobíjecí stanice i čerpací stanice snadno ovladatelné a uživatelsky přívětivé. Kromě toho mají být ceny za kWh nebo kilogram uváděny transparentně.

Závazné minimální národní cíle

Státy EU však stále mohou proti tomuto opatření bojovat vlastními kroky. Výbor chce, aby mu byly do roku 2024 předloženy plány, jak hodlají vlády dosáhnout závazných minimálních národních cílů. Pokud bude do té doby realizována německá síť, bude v této zemi již nyní překročen cíl, aby bylo každých 60 kilometrů umístěno několik dobíjecích stanic.

Udržitelná alternativní paliva a zavádění jejich infrastruktury hrají klíčovou roli při přechodu k úspěšné dekarbonizaci odvětví dopravy,“ říká zpravodaj Evropského parlamentu pro infrastrukturu alternativních paliv Ismail Ertug. „Rychlejším rozšiřováním nabíjecí infrastruktury usnadňujeme lidem i průmyslu přechod na mobilitu šetrnou ke klimatu.