Site icon Emobilite.cz

Daimler Buses chce od roku 2030 prodávat pouze elektrické městské autobusy

Daimler Buses chce od roku 2030 prodávat pouze elektrické městské autobusy

Daimler Buses chce od roku 2030 prodávat pouze elektrické městské autobusy. Zdroj: mercedesbenz.com

Společnost Daimler Buses plánuje od roku 2025 uvést na trh první plně elektrický meziměstský autobus a od konce tohoto desetiletí autobusy poháněné palivovými články. Výrobce to oznámil u příležitosti vlastních „Dnů eMobility Daimler Buses“. Daimler Buses sází na duální strategii s bateriemi a vodíkem, kterou uplatňuje také Daimler Truck.

„Jako přední světový výrobce autobusů máme jasnou ambici: chceme přispět k boji proti změně klimatu a být hybnou silou obratu v dopravě, který je k tomu zapotřebí,“ říká Till Oberwörder, šéf společnosti Daimler Buses. „Za tímto účelem sledujeme jasnou strategii elektrifikace a zavádíme do sériové výroby autobusy s alternativními technologiemi pohonu.“ Oberwörder oznámil, že nejpozději od roku 2030 bude Daimler Buses v Evropě nabízet v segmentu městských autobusů pouze nová vozidla s neutrálními emisemi CO2 a nebude již investovat do vozidel Euro VII: „Naše investice do konce desetiletí soustředíme na čistě elektrický segment městských autobusů v Evropě.“

Dny eMobility Daimler Buses

Na „Dny eMobility Daimler Buses“ do Mannheimu přijel také spolkový ministr dopravy Volker Wissing. „Abychom dosáhli našich klimatických cílů, potřebujeme více vozidel s nulovými emisemi. Aktivně podporujeme podniky veřejné dopravy, aby dekarbonizovaly své vozové parky, a poskytujeme jim odpovídající infrastrukturu,“ řekl Wissing. „Na tento účel jsme vyčlenili celkem 1,25 miliardy eur. Náš cíl: do roku 2030 by měl být elektrifikován každý druhý městský autobus.“

Daimler Buses se stane generálním dodavatelem nabíjecí infrastruktury.

Daimler Buses chce své zákazníky podpořit také v elektrifikaci vozoven. V rámci své nabídky služeb bude Daimler Buses v budoucnu působit jako generální dodavatel kompletní elektrické infrastruktury zákazníků. Dosud koncern v této oblasti poskytoval pouze poradenství a zákazníci si museli instalaci zadat sami – právě v této oblasti má nová nabídka zákazníkům téma infrastruktury výrazně zjednodušit.

„Na elektrifikaci nahlížíme komplexně a jdeme daleko za rámec samotného vozidla. Našim zákazníkům dodáváme elektromobilitu ‚na klíč‘, což znamená, že od nás dostanou všechny moduly, které potřebují pro fungující provoz elektrobusů,“ říká Oberwörder. „Dodáváme autobusy, plánujeme potřebnou infrastrukturu i řízení nabíjení, řídíme přestavbu vozovny a školíme personál. Naším cílem je, aby se elektromobilita stala v autobusové dopravě každodenní realitou.“

Otázka potřebné infrastruktury bude pro některé zákazníky brzy opět o něco složitější: Od roku 2023 bude společnost Daimler Buses vybavovat svůj dosud čistě bateriový městský autobus Mercedes-Benz eCitaro také palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Taková možnost pohonu byla oznámena již při představení vozidla v červenci 2018, ale dosud nebyla v nabídce – ačkoli objednávky na prodlužovač dojezdu s palivovými články již byly přijaty.

Vzhledem k tomu, že vlastní palivové články Cellcentric jsou stále ve vývoji a továrna ještě není ani ve výstavbě (i když zde byla nedávno odstraněna důležitá překážka), musí Daimler Buses v současné době moduly FC ještě nakupovat. V případě eCitaro Range Extender je dodavatelem Toyota. Podle japonské společnosti se jedná o plochý modul TFCM2-F-60, který má výkon 60 kW. V plochém provedení jej lze „snadno integrovat do střechy autobusu vedle baterie a vodíkových nádrží“, píše Toyota.

eCitaro dostane nové baterie od společnosti Akasol

Na rozdíl od autobusů FC od CaetanoBus, kam Toyota dodává i moduly palivových článků, zde není systém FC hlavním zdrojem energie. V autobusu eCitaro má být palivový článek využíván tak, aby se na delších trasách stalo mezidobíjení na cestě zbytečným. Toyota udává dojezd 400 kilometrů pro sólo autobus a 350 kilometrů pro kloubový autobus eCitaro G dlouhý 18 metrů.

Kromě toho bude společnost Daimler Buses od konce roku 2022 nabízet model eCitaro s novou generací baterií. Kapacita na jeden článek se má při stejné hmotnosti zvýšit přibližně o 50 %. Daimler pak slibuje „spolehlivý dojezd“ u sólo autobusu kolem 280 kilometrů – namísto zmíněných 400 kilometrů s prodlužovačem dojezdu. Tato generace baterií bude použita v čistě bateriových autobusech, v novém modelu s prodlužovačem dojezdu a také v podvozku eO500U z Brazílie.

Oberwörder poskytl německé tiskové agentuře DPA další podrobnosti. Byl o něco optimističtější než jeho tiskové oddělení a místo 280 kilometrů uvedených v tiskové zprávě uvedl, že „s novou baterií bychom mohli ujet asi 300 kilometrů“. Baterie bude dodávat darmstadtská společnost Akasol. Oberwörder v rozhovoru neuvedl žádné podrobnosti o připravovaném meziměstském autobusu a autokaru BZ.

U příležitosti „Dnů eMobility“ Daimler Buses uvádí, že 600 vozů eCitaro je nyní na cest

ách u evropských zákazníků. V loňském roce byl téměř každý druhý plně elektrický městský autobus prodaný v Německu eCitaro. Podle agentury DPA však Daimler Buses nezveřejnil podíl elektrických vozidel na 18 736 loni dodaných autobusech.