Site icon Emobilite.cz

Česká republika má více než 18 tisíc elektromobilů. V žebříčku EU zůstáváme téměř na konci

Česká republika má více než 18 tisíc elektromobilů. V žebříčku EU zůstáváme téměř na konci Zdroj: Canva

Značka Škoda vedla s 3 596 registrovanými elektromobily, následovaná Teslou (3 048) a Volkswagenem (2 226).

Z 18 271 elektromobilů si 4 466 vozidel našlo nové majitele (24,4 %). 13 953 vozidel bylo zapsáno na firemní účty (76,4 %). Téměř 40 % zcela nových elektromobilů našlo svou cestu na silnice v Praze (7 174 vozidel). Populární oblasti zahrnovaly Středočeský kraj (3 536) a Jihomoravský kraj (1 721).

Celkový počet zaregistrovaných BEV v Centrálním registru vozidel dosáhl čísla 28 721, s rozdělením dle kategorií.

Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:

– L: HECHT (2 658), AKUMOTO (506), SUPER SOCO (460)
– M1: ŠKODA (3 596), TESLA (1 085), VOLKSWAGEN (2 226)
– M3: SOR (69), ŠKODA (42), SOLARIS (24)
– N1: ALKE‘ (140), RENAULT (124), NISSAN (123)
– N2: FORD (2), FIAT (1)
– N3: VOLVO (7), FRAMO (3), MERCEDES-BENZ (3)

Srovnání tří předních značek s nejvíce zaregistrovanými vozidly BEV kategorie M1 nabízí zajímavý pohled. U Škody, která se drží v čele, tvoří nová vozidla 97 % z celkového počtu, zatímco pouze 3 % jsou ojetá. Tesla zaznamenala 30% podíl ojetých vozidel, zatímco u Volkswagenu to bylo 24 %.

Vývoj posledních měsíců

Během posledních šesti měsíců měla Tesla v Česku nejvíce registrací jak nových (786), tak i ojetých vozidel (299).To pravděpodobně vzniklo díky opakovaným snižováním cen u této značky.

Podle nejnovějších dat Evropského sdružení výrobců automobilů bylo v letošním prvním pololetí v zemích Evropské unie registrováno více než 700 tisíc nových osobních BEV, což představuje nárůst o 54 % ve srovnání s loňským rokem. Tyto elektromobily tvoří 13 % z celkových registrací. Největší počet nových BEV byl registrován v Německu (220 tisíc), Francii (138 tisíc) a Nizozemsku (58 tisíc). Největší tržní podíl si udržely ve Švédsku (37 %), Finsku (33 %) a Dánsku (31 %). Česká republika se na tomto trhu podílela 2,6 % novými registracemi osobních elektrických vozidel, což ji umístilo před Slovenskem na předposlední místo. (Detaily viz interaktivní sestava Registrace nových osobních vozidel v EU na webu Čistá doprava.)

„Ačkoliv nárůst počtu elektromobilů není v Česku vysoký jako ve zbytku zemí EU, za kterými stále pokulhává, vnímám ta čísla vcelku pozitivně. Zejména jsou pro mě dokladem toho, že nesmíme do budoucna podcenit rozvoj dobíjecí infrastruktury. Proto bychom v příštím měsíci rádi spustili první výzvu našeho nového dotačního programu, v němž máme celkově na příští 3–4 roky nachystáno až 6 mld Kč,“ komentuje aktuální situaci Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Více do hloubky

K datu 30. června 2023 bylo v České republice zapsáno 11 075 osobních plug-in hybridních vozidel (PHEV kat. M1). Během posledních šesti měsíců tento počet vzrostl o 2 671. Podívejme se na zastoupení různých značek. Na prvním místě byla Škoda s podílem 22 %, což znamená 2 395 registrovaných vozidel. Za ní následovaly BMW s 1 461 vozidly, Mercedes-Benz s 1 432, Volvo s 1 016, Hyundai s 691 a Mitsubishi s 678 vozidly.

Z celkového počtu 11 075 osobních PHEV si 1 518 vozidel našlo cestu na silnice jako ojeté, což zahrnuje 13,7 %. Do firemních garáží zase zamířilo 8 770 vozidel, tvořících 79,2 % z celkového počtu. Pokud se podíváme na geografické rozložení, v Praze našla svůj nový domov více než 47 % těchto hybridů, což činí 5 208 vozidel. Středočeský kraj následuje s 1 521, Jihomoravský kraj s 813, Moravskoslezský kraj s 611, Královéhradecký kraj s 413 a tak dále.

K témuž datu bylo v Česku registrováno 24 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem. Během první poloviny roku se tento počet zvýšil o 12 nových vozidel. Většina z těchto vozidel byla značky Toyota (20 vozidel), zatímco Hyundai přidal 4 vozidla. Nejvíce z těchto vozidel bylo zaregistrováno v Praze (18 vozidel), tři v Moravskoslezském kraji, dvě ve Středočeském kraji a jedno v Karlovarském kraji.

Zdroj: Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, ACEA, Ministerstvo průmyslu a obchodu