Site icon Emobilite.cz

BMW představuje i7 – elektrický luxusní sedan se zaměřením na Čínu

BMW považuje generační obměnu za „novou definici luxusu“. Vyjádřeno technickými údaji, i7 je vrcholným modelem celé řady.

Nová definice luxusu

Pokud jde o základní koncepci vozu, BMW se rozhodlo jít zásadně jinou cestou než například Mercedes se svým konkurenčním modelem EQS: zatímco stuttgartská společnost slavně oddělila třídu S a EQS, aby mohla postavit elektrický sedan na nekompromisní elektrické platformě, BMW zůstává i v luxusním segmentu věrné svému zaměření na flexibilní platformu. Model i7 je součástí rovněž zcela nové řady 7. Obě sdílejí platformu a také mnoho základních designových prvků.

„Plně elektrický luxusní sedan je plně integrovaným členem modelové rodiny a jasně demonstruje, jak lze exkluzivní zážitek z jízdy a maximální pocit pohody na palubě spojit s neochvějným závazkem k udržitelnosti,“ píše BMW. „Generační obměna na vrcholu modelové řady BMW je zabalena do nové definice luxusu, která se zaměřuje na jednotlivce a jeho osobní postoje, potřeby a emoce.“

Plug-in hybridní pohon

Při vývoji však byly důležité i potřeby různých technologií pohonu: místo bateriového a elektrického pohonu musí být nová platforma BMW schopna pojmout také benzinový, naftový a plug-in hybridní pohon – v BMW by měl rozhodovat zákazník, nikoliv vývojové nebo konstrukční oddělení. Tím jsou také zajištěny klasické proporce sedanu pro i7 – zejména díky dlouhé přední kapotě, pod níž musí být místo i pro řadový šestiválcový motor s osmistupňovou automatickou převodovkou. A nejen relativně malý elektromotor.

Stejně jako ostatní současné BEV vozy BMW využívá i7 systém elektrického pohonu páté generace. Jedná se o synchronní motory buzené proudem, které nepotřebují vzácné zeminy, ale spoléhají se výhradně na elektromagnety v rotoru a statoru. BMW rozdělilo konstrukční sadu motorů do schématu podobného velikosti oděvů a může tak kombinovat příslušné pohonné jednotky na přední a zadní nápravě s příslušnou baterií v závislosti na vozidle a variantě pohonu.

Na výběr je z několika pohonů – 400 kW a 190 kW

U modelu i7 jsou zpočátku k dispozici dvě kombinace. Základní model se jmenuje BMW i7 xDrive60 a má výkon 400 kW. Model i7 využívá stejné varianty modulárního systému pohonu jako například iX xDrive50 a i4 M50, které mají rovněž výkon 400 kW: na přední nápravě je instalován motor „M“ o výkonu 190 kW a na zadní nápravě motor „L“ o výkonu 230 kW.

Velký rozdíl oproti modelu i4 je v tom, že zatímco ten se svým akumulátorem o kapacitě 80,7 kWh dokáže 400 kW udržet pouze po krátkou dobu v režimu „boost“ a jinak pracuje s výkonem 350 kW, u modelu i7 xDrive60 takové omezení díky akumulátoru o kapacitě 101,7 kWh neexistuje. Systémový točivý moment činí 745 Nm, což umožňuje sprint z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy.

Více než na čistý zážitek z akcelerace a dodávku výkonu se vývojáři zaměřili také na trakci a jízdní stabilitu. Inteligentní propojení plně variabilního pohonu všech kol s extrémně rychle regulovatelnými motory a dalšími funkcemi pohonu a podvozku má zajistit bezpečné chování vozu za nepříznivých podmínek – a to i při elektronicky stanovené maximální rychlosti 240 km/h.

BMW představuje i7 – elektrický luxusní sedan se zaměřením na Čínu. Zdroj: bmw.com

Se spotřebou podle WLTP v rozmezí 18,4 až 19,6 kWh/100 km (v závislosti na výbavě) je u modelu i7 xDrive60 možný normovaný dojezd 590 až 625 km podle WLTP. K tomu by měl přispět i systém adaptivní rekuperace, který byl oproti modelům i4 a iX dále vyvinut. V modelu i7 reaguje systém například nejen na zatáčky a ostatní vozidla, ale také na světelnou signalizaci.

Vrcholný model i7 M70 xDrive bude následovat v průběhu roku 2023. Bude mít výkon 485 kW, maximální točivý moment více než 1 000 Nm a dokáže zrychlit na 100 km/h za 4,0 sekundy. To vše jsou prognózy vycházející ze současného stavu vývoje. V tom je zahrnuta i spotřeba podle WLTP, která má činit 21,2 až 26,4 kWh/100 km.

Nabíjení i7

Vzhledem k tomu, že oba deriváty i7 používají stejnou baterii s čistou kapacitou 101,7 kWh, je chování při nabíjení u obou modelů stejné: Střídavý proud se nabíjí maximálně 11 kW, stejnosměrný proud je možný až do 195 kW – více než 200 kW by také nebylo možné u vozu s provozním napětím 400 V a současnou normou CCS (maximálně 500 A). Místo maximálního nabíjecího výkonu se BMW zaměřuje na co nejlepší využití dostupného výkonu 400voltového systému.

Za tímto účelem má vysokonapěťový úložný systém vlastní průtokový ohřívač o výkonu 5,5 kW, který baterii před rychlonabíjením uvede do optimálního teplotního okna – jak BMW zdůrazňuje, funguje nejen při navigaci k nabíjecí stanici, ale lze jej aktivovat i manuálně bez aktivního navádění k cíli.

Během samotného procesu rychlonabíjení je obvykle nutné spíše chlazení než ohřev. Zde byla provozní strategie optimalizována tak, aby se zabránilo „přechlazení“. Tímto způsobem by se mělo zabránit výskytu teplot, které jsou pro články příliš nízké, zejména během vysokých nabíjecích stavů – což vede k lepšímu nabíjecímu výkonu a snížení stárnutí článků.

Nabíjecí software, který byl oproti modelům i4 a iX vylepšen, by měl zajistit, aby se nabíjecí výkon při vyšších úrovních nabíjení plynule snižoval – namísto obvyklé „schodovité křivky“. Díky tomu je celková nabíjecí křivka podle BMW „plnější“. „Za tímto účelem nový proces reguluje po počáteční, teplotně závislé a konstantní strpm fázi na spojitou charakteristiku cílového napětí, která zohledňuje stavové veličiny teplotu, dobíjenou kapacitu a úroveň naplnění na začátku nabíjení,“ uvádí se v prohlášení.

Aerodynamicky výsuvné kliky u dveří

V některých ohledech ovlivnila elektrická verze celou řadu 7 – například v aerodynamicky výsuvných klikách dveří, které jsou k dispozici i pro spalovací motor. A dlouhá verze s protaženým rozvorem, která byla dříve u luxusních sedanů tohoto typu běžná, je minulostí: protože velká baterie stejně vyžaduje hodně místa pro instalaci mezi nápravami, stal se dlouhý rozvor 3,22 metru (o pět milimetrů více) prakticky standardem.

Větší komfort díky širšímu rozchodu kol

Dlouhý rozvor a mírně širší rozchod kol rovněž přispívají k většímu komfortu. Aby vůz zůstal ovladatelný i v zatáčkách nebo na parkovišti, vybavilo jej BMW řízením zadních kol, které by mělo zmenšit poloměr otáčení o 0,8 metru. Standardem je adaptivní vzduchové odpružení obou náprav s elektronicky řízenými tlumiči. U modelu i7 prý ke zvýšení jízdního komfortu přispívají obousměrná hydraulická ložiska na zadní nápravě.

Obrysové osvětlení přispívá k působivé prezentaci auta

BMW již před několika týdny na upoutávkovém snímku odhalilo tvar osvětlené dvojité masky chladiče i7 – obrysové osvětlení přispívá „rozhodujícím způsobem k působivé prezentaci“ ledvinek BMW. Při premiéře nové modelové řady je zřejmé, že BMW se rozhodlo i u řady 7 pro dvoudílná přední světla, jak byla před týdnem představena na faceliftu X7: světla pro denní svícení a směrovky tvoří jeden celek, hlavní světlomety jsou umístěny níže.

Nová generace je delší a vyšší

Vzhledem k tomu, že nová generace sedmičky nejenže narostla do délky o 13 cm na 5,39 m, ale vůz se stal také o 5,1 cm vyšší, proporce sedanu zůstaly zachovány – nepůsobí tak protaženě jako plošší EQS. Pohled zezadu je charakteristický horizontálními liniemi, LED světla zasahují daleko do bočních partií – jak to známe z jiných vozů BMW.

Vlastní auto-kino díky „BMW Theatre screen“

Také v interiéru vypadá i7 poněkud konvenčněji než EQS s obrazovkou Hyperscreen. BMW také sází na digitalizaci a instaluje velké dotykové obrazovky – vrcholem je jistě 31palcový 8K monitor „BMW Theatre Screen“, který se může vyklopit ze střechy a má na zadních sedadlech vytvořit atmosféru kina. Vpředu je navzdory dotykové obrazovce s BMW.OS8 stále k dispozici známé otočné ovládání BMW a také konvenční tlačítka na volantu, zatímco ostatní spoléhají na dotykové plochy. Ta se však nemusí vždy ukázat jako výhoda.

Ostatní vychytávky a uvedení na trh

Objem zavazadlového prostoru i7 je 500 litrů, což je přibližně o 40 litrů méně než u spalovacích motorů. Maximální tažná síla řady 7 je zatím BMW uváděna pouze obecně, a to do 2,1 tuny – o jakou variantu pohonu se jedná a co je s i7 možné, není uvedeno.

Rozsah dodávky v Evropě zahrnuje BMW Charging Card (včetně ročního přístupu ke zvýhodněným tarifům Ionity bez základního poplatku), nabíjecí kabel Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice a Flexible Fast Charger.

V Evropě bude zpočátku uveden na trh pouze model i7, další (spalovací) varianty budou následovat – PHEV byl ohlášen na rok 2023. V USA, Číně a „dalších vybraných prodejních regionech“ budou na začátku prodeje vedle modelu i7 nabízeny dva benzínové motory a 48voltové hybridy. Ceny BMW zatím neoznámilo.