Site icon Emobilite.cz

BMW odhaluje svou novou strategii „iFactory

BMW odhaluje svou novou strategii „iFactory

BMW odhaluje svou novou strategii „iFactory

V novém závodě v maďarském Debrecínu, kde bude od roku 2025 sjíždět z výrobní linky plně elektrická Nová třída, chce BMW vybudovat první automobilku na světě, která se při výrobě zcela obejde bez fosilních paliv. Jedná se pouze o jednu ze součástí nové výrobní strategie „iFactory“.

BMW odhaluje svou novou strategii „iFactory. Zdroj:topcarsnew.com

Výrobní strategie, kterou BMW nazývá také „hlavním plánem pro výrobu budoucnosti„, bude nejprve v plném rozsahu uplatněna v Debrecíně u modelu New Class, ale v budoucnu má být implementována ve všech závodech BMW. „BMW iFACTORY není jednorázový výstavní kousek, ale přístup, který budeme v budoucnu uplatňovat ve všech našich závodech – od našeho 100 let starého domovského závodu v Mnichově až po připravovaný závod v maďarském Debrecíně,“ říká člen představenstva BMW AG pro výrobu Milan Nedeljković.

Lean. Green. Digital

Nová výrobní strategie je mimo jiné odůvodněna transformací směrem k elektromobilitě. „Automobilová výroba budoucnosti vyžaduje nový, holistický způsob myšlení,“ říká Nedeljković. Jako strategický cíl si BMW stanovilo slogan „Lean. Green. Digital.“ BMW uvádí, že „Lean“ zvolilo proto, že znamená efektivní, přesnou a vysoce flexibilní výrobu, která je základem této strategie.

Stejně jako dříve kladla mnichovská společnost důraz zejména na flexibilitu. V Debrecíně se tato strategie skutečně uplatňuje při výrobě vozidel založených na platformě elektromobilů. Protože však BMW zatím nestanovilo datum ukončení výroby spalovacích motorů, bude v ostatních závodech probíhat smíšená výroba různých typů pohonu. „Flexibilita zůstává klíčovou konkurenční výhodou výroby BMW Group, nyní i v budoucnu,“ uvádí se v prohlášení. „Výrobní struktury společnosti jsou natolik flexibilní, že jedna výrobní linka může vyrábět různé typy pohonů a modely vozidel. Rovněž stanovují standard z hlediska rychlé reakce a přizpůsobivosti, kdy poměrně spontánně absorbují úzká místa v dodávkách a nedostatek zboží a rychle reagují na výkyvy v poptávce.“

Pod klíčovým slovem „Green“ chce BMW zamezit spotřebě, šetřit zdroje a využívat nejmodernější technologie, aby byla výroba také udržitelnější a ekologičtější. „Ekologická, ekonomická a sociální odpovědnost jsou neoddělitelné a my se snažíme dosáhnout všech tří cílů nejen u samotného výrobku, ale v celém hodnotovém řetězci,“ říká člen představenstva pro výrobu. „Do roku 2030 chceme snížit emise CO2 z výroby o 80 % ve srovnání s rokem 2019.“

Pro Debrecen to znamená, že „významná část“ potřebné elektřiny má být vyráběna přímo v areálu závodu, zatímco zbytek má pocházet výhradně z obnovitelných zdrojů energie – přičemž ta má pocházet „převážně“ z regionálních zdrojů. „Náš příspěvek k energetické transformaci má smysl nejen z hlediska životního prostředí, ale i z obchodního hlediska, protože náš přístup zajišťuje stabilní ceny a bezpečné dodávky,“ říká Nedeljković.

Další opatření: Odpadní teplo z chlazení proudí do okruhu a může pak vytápět místnosti a ohřívat vodu. Kromě toho se má výrobní materiál a další zdroje znovu využívat, kdykoli je to možné – například kovové třísky z výroby.

Poslední módní slovo „digitální“ je také jasné: všechny důležité údaje o výrobku, procesu, kvalitě a nákladech mezi vývojovými, plánovacími a výrobními procesy jsou propojeny do sítě. Kromě toho jsou všechna výrobní místa kompletně zaznamenána pomocí 3D skenování pro vytvoření digitálního obrazu – podle BMW to šetří čas a úsilí při plánování výroby. Jakmile je digitální dvojče zavedeno, existují další výhody – zejména pokud jde o spolupráci ve výrobní síti v globálním měřítku.

To vše má samozřejmě důsledky i pro zaměstnance: BMW uvádí, že masivně investuje do restrukturalizace kompetencí v oblastech kvality, logistiky, údržby, E/E, e-mobility a digitálního plánování. V souladu s tím se již více než 50 000 zaměstnanců BMW Group kvalifikovalo pro využití v elektromobilitě.